Wikia

Claimen is en blijft een lastig onderwerp. Wanneer is iets gestolen (plagiaat) en wanneer is iets onbewust overgenomen? Omdat gebruikers vroegen om wat meer duidelijkheid, is hier een pagina met regels. Hier staan echter niet alle uitzonderingen op; als je een goede reden hebt om toch deze regels ietwat te omzeilen, kun je in overleg gaan met het beheer en in dat geval kan dit bekeken worden als enkel een richtlijn.

✰Opmerkingen vooraf✰ Edit

  • Het is niet de bedoeling dat je deze regels kopieert voor je eigen wiki. Het is namelijk een stuk leerzamer en ook beleefder om zelf na te denken over wat wel en niet mag en wat eventuele uitzonderingen zijn, dan alles klakkeloos over te nemen voor je eigen wiki.
  • Als er regels worden overschreden en je komt er niet uit met een andere gebruiker, kom dan alsjeblieft naar de beheerder toe en maak geen ruzie. Dat leidt tot veel overlast en een vervelende sfeer op de wiki.

✰Wat mag je wel en niet claimen?✰ Edit

Namen van personages Edit

Het is niet de bedoeling dat je al je namen van figuranten en dergelijke gaat claimen. Je mag de namen van hoofdpersonages, grote rollen en belangrijke rollen echter wel claimen. Ook mag je enkele namen voor jezelf houden die je echt heel mooi vindt, ongeacht wat voor een rolgrootte ze hebben.

  • Je mag ook namen van komende verhalen claimen, maar houd dit wel een beetje beperkt en dus geen drie series vooruit als je nog niet eens je eerste verhaal af hebt.
  • Je mag geen namen claimen die al eerder een keer zijn gebruikt, ongeacht of het in die fanfiction een grote rol was of niet.
  • Je mag geen leerling-, kitten- of leidersnamen claimen. Hier bestaan uitzonderingen op, als je echt de eerste was met dit voorvoegsel en als het je grootste hoofdpersoon/gebruikersnaam is.

Boektitels Edit

Er mogen geen twee verhalen zijn met dezelfde naam. Dit is heel verwarrend voor gebruikers en bovendien ook vervelend voor degene die eerder was met die naam. Mocht je toevallig dezelfde titel al in gedachten hebben, dan mag degene die als eerste was, hem houden.

Plotideeën Edit

Als een gebruiker op hetzelfde moment precies hetzelfde plot/aspect in zijn verhaal heeft, dan gaan de alarmbellen natuurlijk rinkelen. Kijk hier nog wel even goed naar en vraag je af; komt dit niet vaker voor? Is dit toeval? Ziet het eruit alsof dit al van tevoren bedacht was, of is het er maar tussen gepropt?

Als het al eerder is gebruikt in bijvoorbeeld de normale Warrior Cats boeken, dan is de gebruiker niet verplicht om het te veranderen, behalve als er meerdere aspecten van een fanfiction worden overgenomen. Ben je niet zeker of iets plagiaat is, vraag dit dan gerust aan het beheer.

Wereld Edit

Als je een nieuwe, originele rang of zelfs een hele groep hebt bedacht, dan heb je het volste recht om dit te claimen. Maar lijkt dit erg op iets wat wel vaker wordt gebruikt (of lijkt het gewoon erg op een Clan of de Stam), wees dan niet verbaasd als anderen ook zoiets in hun fanfiction gebruiken. Dan heb je er nou eenmaal geen recht op.

Namen van Clans mogen geclaimd worden als ze nog nooit eerder gebruikt zijn. Hetzelfde geldt voor namen van plekken of andere leefgroepen. Gebieden kunnen lastig geclaimd worden, maar als je echt iets héél origineels hebt bedacht en iemand anders heeft precies hetzelfde, dan is het te begrijpen dat je diegene erop aanspreekt.

✰Tot slot✰ Edit

Dat je dit mag claimen, hoeft natuurlijk niet te zeggen dat je het moet claimen. Als je vindt dat iemand iets gewoon mag overnemen, zeg dat er gewoon bij. Je kunt ook zeggen dat het mag, onder voorwaarde dat diegene een link naar jouw fanfiction op zijn/haar pagina zet en erbij vertelt dat jij het hebt bedacht. Dit noem je een publiek domein.

Vind je iets nou heel tof en wil je het graag ook gebruiken, of denk je dat je iets hebt bedacht wat er redelijk op lijkt, schroom dan niet om het te vragen! Als je bijzonder agressief reageert op zo'n verzoek, wordt je hierop aangesproken. En als je het vraagt, dan weet je in ieder geval dat je geen problemen krijgt, wat misschien gebeurt als je besluit om het erop te wagen.